|Başlık Sayısı :1981| Mesaj Sayısı:3050| |
|
| Teknoloji ve Tasarım Dersi | |
| | |
Yazar | Mesaj |
---|
Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:40 am | |
| TEKNOLOJİ ve TASARIM DERSİ Teknoloji ve Tasarım Nedir?
[/size]Günümüzde teknoloji; temel ve uygulamalı bilimlerin verilerinin yaratıcı süreçler içerisinde üretime dönüştürülmesini, kullanımını ve toplumsal etkilerinin çözümlenmesini kapsayan bir süreç olarak tanımlanmaktadır. Bu yaklaşım, teknolojinin toplumsal her türlü etkinliğin içinde bir süreç olarak yer aldığı gerçeğini vurgular. Teknoloji, insan hayatının kalitesini artırmak amacıyla yaratıcılık ve zekanın; bilim, sanat, mühendislik, ekonomi ve sosyal çalışmayla oluşturulan bir bireşimidir. Herhangi bir şeyi daha iyi, daha hızlı, daha kolay, daha ekonomik ve daha verimli yapma girişimidir.
Tasarım, zihinde canlandırılan biçimdir. Bu tanımlamada zihinsel süreçlerin kullanımı ön plana çıkmaktadır. Farklılıkları bulma, hayal kurma, sorgulama, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, akıl yürütme gibi üst düzey zihinsel süreçlerin tasarım yapmada önemli bir yeri vardır.
Teknoloji ve tasarım ürün geliştirme sürecine yönelik olduğundan ve insan hayatını doğrudan etkilediğinden birlikte ele alınmalıdır. Teknoloji ve tasarım birbirini doğrudan etkileyen kavramlardır. İkisi arasındaki ilişki özne ile nesne arasındaki ilişki gibidir. Bu ilişkide öncelikli zihinsel süreç olarak yaratıcılık, karşımıza çıkmaktadır.
Teknoloji ve tasarım ilişkisinin geliştirilmesi bireyin yaratıcılık düzeyinin geliştirilmesi ile mümkün olabilir. Yaratıcılığın geliştirilebilmesi dış uyarılara açık ve alıcı olmakla birlikte duygu, istek, hayal gücü ve iç tepkilerinin de bilincinde olmasını gerektirmektedir (çellek T. 2003).
Teknoloji ve Tasarım dersinin verileceği yaş grubunun en önemli özelliği, gruba ait olma ve grup üyeleri içinde etkili olma isteğidir. Bu durum yaratıcılığı engelleyen bir etken olarak karşımıza çıkmaktadır. Ancak uygun şekilde motivasyonun sağlanması, grup dinamiğinin, hayal gücünün ve iş birliğinin geliştirilmesi ve bunu sağlayacak öğretim süreçlerinin kullanılması bu durumu olumlu hale dönüştürür.
En son Zeqo tarafından Perş. Mayıs 15, 2008 5:44 am tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:41 am | |
| Neden Teknoloji ve Tasarım Programı? Günümüzde herkesin kabul ettiği kaçınılmaz bir gerçek vardır. O da çocuklarımızın yaşayacağı zamanın bizim yaşadığımız zamandan çok farklı olacağıdır. Bu noktadan hareket ettiğimizde çocuklarımızın kazanması gereken bilgi, beceri ve tutumlar da mutlaka farklı olacaktır. Araştırmalar, çocuklarımızın yaşayacağı zamanın en belirgin özelliğinin başkalarının ürettiklerini kopyalamak olmadığı gerçeğini ortaya koymaktadır. Gözlem, sorgulama, araştırma, değerlendirme ve yaratıcılık gibi tasarım ve teknoloji için gereken zihinsel süreçleri yeterince aktif hale getirmeyen, tekdüze çalışmalarla, sadece el becerisini geliştiren yaklaşımlarla yarının dünyasında yaşayacak insanların beklentilerini karşılamak mümkün değildir.
Bu amaçla çocuklar, ihtiyaçlar ortaya çıkmadan tahmin etme ve farklı sorunları yakalama, bunlara yaratıcı çözümler geliştirme, tasarım haline getirme, tasarımın üretim aşamalarını belirleme ve üretme becerisi kazanmalıdır. Tüm bunların ışığında Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı’nın gelecek nesillerin yaşayacakları çağın ihtiyaçlarına cevap vermesi amaçlanmıştır.
Vizyon 2023 ’ün ana teması, “Atatürk ’ün işaret ettiği muasır medeniyet seviyesine ulaşma hedefi doğrultusunda; bilim ve teknolojiye hakim, teknolojiyi bilinçli kullanan ve yeni teknolojiler üretebilen, teknolojik gelişmeleri toplumsal/ekonomik faydaya dönüştürme yeteneği kazanmış bir refah toplumu yaratmak” üzere, önümüzdeki 20 yıl için bilim ve teknoloji vizyonu oluşturmak ve bu doğrultuda politika önerileri geliştirmektir. | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:41 am | |
| Programın Genel Amaçları Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı’nı tamamlayan öğrencilerin;
1. Merak eden, soru sormaktan çekinmeyen, gözlem ve araştırma yapmaya hevesli bir kişiliğe sahip olmaları,
2. çevresindeki olay ve mekanlar arasındaki ilişkiyi kendine has bir bakış açısıyla değerlendirmeleri,
3. Karşılaştıkları güçlükleri yenmek için özgün çözümler üretmeleri,
4. Öz güvenini, hayal gücünü ve estetik duygularını geliştirmeleri,
5. Kendisi ve çevresi ile barışık, rekabete ve yeni yaşantılar edinmeye açık olmaları,
6. Bağımsız olarak düşünebilme alışkanlığı edinmeleri,
7. Özgün tasarımlar ortaya çıkarmaları,
8. Aldığı kararları değerlendirmeleri ve sorumluluklarını taşımaları,
9. Gelecek ile ilgili kurgular yapmaları,
10. Teknolojik gelişmeler karşısında kendilerini yenilemeleri,
11. Duygu ve düşüncelerini farklı yollarla ifade etmeleri amaçlanmaktadır. | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:41 am | |
| Programın Vizyonu Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı’nın vizyonu, kendisinin ve toplumun yarınını daha yaşanabilir hale getirmek için sorunların farkına varan, çözümler üreten, yaratıcı ve hayal gücü gelişmiş, düşüncelerini kurgulayan ve ifade eden, öğrenmeyi öğrenen, sorgulayan, girişimci, değişim ve gelişime açık, sorumluluk bilinci gelişmiş bireyler yetiştirmektir. | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:41 am | |
| Programın YapısıProgram, her biri 6, 7 ve 8. sınıfta devam eden üç kuşaktan oluşmaktadır. Bunlar; “Düzen”, “Kurgu” ve “Yapım” dır. Kuşaklara özgü her yıl için ayrı ayrı odak noktaları tespit edilmiştir. Programda Yeralan Kuşaklar; Bu kuşakların özelliklerini aşağıdaki gibi özetlemek mümkündür: “Düzen” kuşağında öğrenciler; +Düşünmeyi öğrenme ve yaşamlarındaki olaylara farklı açılardan bakarak değerlendirme anlayışı geliştirirler. +Doğadan, yaşamdan ve kendinden yola çıkarak mekan, yüzey, birim, tekrar, ritim, düzen, uyum, bütünlük, topluluk vb. kavramları yapılandırırlar. +Değişkenliği olmayan biçimleri (kare, yuvarlak, çizgi) kullanarak özgün düzenler (tasarım) oluştururlar. +Değişkenliği olmayan biçimlerle oluşturduğu düzende renk, yön ve oran kavramlarını ifade ederler. +Yaratıcılıklarını; gözlem, arama, sorgulama ve denemelerle öğrenme sürecinde geliştirirler. +Teknoloji ve tasarım kültürünün oluşması için gerekli zihinsel alt yapıyı oluştururlar. “Düzen” kuşağı odak noktalarının sınıflara göre dağılımı; 6. Sınıfın Odak Noktası: “Düşünmeye İlk Adım” 7. Sınıfın Odak Noktası: “Birimden Bütüne” 8. Sınıfın Odak Noktası: “Bütünde Farklılık Oluşturalım” “Kurgu” kuşağında öğrenciler; +Yaratıcı düşüncelerini yaratıcı düşünmenin ilk basamağı olan düşünmeyi öğrenme yönünde adımlar atılan “düzen” kuşağındaki temel üzerine yapılandırırlar. +Merak ve hayal ettikleri ile değiştirmeyi, geliştirmeyi ve kolaylaştırmayı düşündüklerinden çözüme yönelik fikir ve hayal güçlerini yazarak, çizerek somutlaştırırlar. +Çözüme yönelik düşüncelerini başkaları tarafından doğru anlaşılmasını sağlayacak nitelikte çizer ve çevresiyle paylaşırlar. +Düşüncelerini yasal koruma altına alma süreçlerini fark ederler. “Kurgu” kuşağı odak noktalarının sınıflara göre dağılımı; 6. Sınıfın Odak Noktası: “Düşünelim Çözelim” 7. Sınıfın Odak Noktası: “Düşüncelerimizdeki Değişim ve Gelişim” 8. Sınıfın Odak Noktası: “Düşüncelerimizi Koruyalım” “Yapım” kuşağında öğrenciler; +Diğer kuşaklarda geliştirdikleri becerilerini somut bir ürünle ortaya çıkarmada kullanırlar. +Çevrelerindeki oluşumları gözlemleyerek olanlar ile olması gerekenleri fark ederler. +Tasarım sürecini, sorunların çözümü için uygulayarak somut tasarımlar yaparlar. +Tasarımlarını tanıtmaya yönelik etkinlikler planlayarak gerçekleştirirler. +Ürünlerinde gerekli gördükleri inovasyonu yaparlar. “Yapım” kuşağı odak noktalarının sınıflara göre dağılımı; 6. Sınıfın Odak Noktası: “Nasıl Üretelim?” 7. Sınıfın Odak Noktası: “Üretiyoruz” 8. Sınıfın Odak Noktası: “Üretelim Tanıtalım” Programın Genel Yapısı; | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:42 am | |
| Programın Özellikleri Program;
1. Öğrencilerin gelişim düzeyi, ilgi, yetenek, ihtiyaç ve beklentilerine uygun olarak hazırlanmıştır.
2. Sarmal program anlayışına uygundur.
3. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından kabul edilerek yayımlanmış (İlköğretim 1–8 Türkçe, Hayat Bilgisi, Matematik, Sosyal Bilgiler, Fen ve Teknoloji) dersler için kabul edilen ortak becerileri içermektedir.
4. Uygulamada, öğrenciyi aktif bir katılımcı ve sorunları araştırıcı birey haline getiren, öğrenci merkezli yaklaşımı esas almıştır.
5. Kuşakların odak noktalarına yönelik sınıf, grup ve bireysel etkinlikleri içermektedir.
6. Öğrencilerin kendilerine olan öz güvenlerini geliştirebilmeleri, durumlara farklı açılardan bakmaları ve farklı çözümler önerebilmeleri amacıyla bilim adamları ve mucitlerin biyografilerine, inovasyon ve buluş hikayelerine yer vermektedir.
7. Sınıfta yapılacak etkinliklerin öncesinde, öğrencilerin yaratıcılıklarını harekete geçirmek amacıyla uyarıcı yöntemlere yer veren etkinlikleri kapsamaktadır.
8. Öğrencilerin bireysel beklenti, ihtiyaç ve ilgilerine göre şekilleneceği için esnek bir yapıya sahiptir.
9. Sonuç değerlendirmeyle birlikte süreç değerlendirmeyi de öngörmektedir. | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:42 am | |
| Teknoloji ve Tasarım Öğretmenine Öneriler Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı’nın başarıyla uygulanabilmesi için temel aldığı anlayışların, öngörülen kazanımların ve etkinliklerin, uygulayıcı öğretmenler tarafından anlaşılması ve sınıf ortamında gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Bu amaçla öğretmen;
1. Öğrencilerin yaratıcı, biricik, hayal kuran, estetik duyarlılığa sahip bireyler olduğu kabulünden yola çıkarak onları geliştirmeyi amaçlar ve her öğrencinin yaptığı işe kıymet verir.
2. Öğrenme ortamını yaratıcı düşünceye teşvik edici, uyarıcı ve yeni fikirler oluşturmaya yöneltecek özellikte düzenler.
3. Öğrencilerle olan iletişiminde olumlu ifadeler kullanır.
4. Öğrencilerin etkinlik sürecinde ortaya çıkardıkları ürünleri birbirleriyle kıyaslamaz ve her çalışmayı kendi şartları içinde kabul eder.
5. Öğrencilere soru sorma fırsatı verir ve onların sorulara çok yönlü cevaplar aramalarını sağlar.
6. Yeni ve orijinal çözümleri olumlu karşılar. Öğrencileri tek tip çözüm üretmek yerine daima alternatif çözümler bulabilmeleri için destekler.
7. Yaratıcılık ve karar verme becerisinin geliştirilmesi açısından gerçekleştirilecek etkinliklerin öğrenciler tarafından başlatılmasını sağlar.
8. Öğrencileri tasarımlarını gerçekleştirmeye yönelik ihtiyaç duyacakları değişik materyallere yönlendirir. Öğrencilere yeni mekan ve materyalin özelliklerini, kullanılış şekillerini ve güvenlik kurallarını anlatır.
9. Odak noktalarında gerçekleştirilecek etkinliklerin genel süre planlamasını zümre öğretmenleriyle birlikte yapar. Bu planlamada etkinliğin nitelikleri, öğrenciler arasındaki bireysel farklılıkları ve sınıfın genel düzeyini dikkate alır. Etkinliklerin uygun hızla ilerlemesini sağlar. Çalışmasını arkadaşlarından önce bitiren öğrencileri farklı çalışmalara yönlendirir.
10. İyi bir gözlemcidir. Derse öğrenci katılımını sağlamak için sorular sorar. Ezberlemeyi vurgulamak yerine öğrencinin gözlem yapmasına, sorunları incelemesine, araştırmaya yönelmesine, düşünmesine, eleştirmesine, kararlar vermesine ve yaratıcı çözümler üretmesine yardımcı olacak türde sorular kullanır.
11. Ders için etkinlik öncesi önerilen kaynaklardan, uygun öğretim araç ve gereçlerinden (görsel-işitsel araçlar, örnekler, modeller, filmler, referans kitaplar, broşürler, tebeşir tahtası, tepegöz saydamları, uygun ders yazılımları, bilgi ve işlem yaprakları vb.) yararlanır.
12. Öğrencilerin yorum ve sorularına önem verir. Öğrenci cevaplarını olumlu bir tavırla karşılar ve onları dikkatli biçimde dinler. Öğrencilerin ortaya koyduğu öneri ve çizimler hakkında olumsuz eleştiride bulunmaz, bu tür eleştirilerin yapılmasına fırsat vermez. Gerektiğinde öğrencilere dönütler sağlar. Onları yönlendirici, onaylayıcı ve bilgilendirici dönütler verir.
13. Öğrenciler beklenen davranışları gösterdiğinde sözlü ve sözsüz ifadelerle pekiştirir. Uygun olmayan tutumlar gösterdiğinde yalnızca o tutumla ilgilenir, öğrenciyi yargılamaktan kaçınır. Sabır ve anlayış gösterir.
14. Öğrencilere öğrendiklerini uygulama fırsatı tanır. Öğrencilerin diğer derslerde öğrendikleriyle bağlantı kurmalarına yardımcı olur. Her öğrencinin ayrı bir birey olduğu gerçeğinden hareket eder. Öğrencilerin her etkinlikte aynı başarıyı göstermesini beklemez. İlgi duydukları ya da yatkın oldukları alanlarda çalışmalarını teşvik eder.
15. Öğrencilere tasarım etkinliklerinde destek olur, cesaret verir. Başarılarının artarak devam etmesini sağlar.
16. Ders etkinliklerini işlikle sınırlandırmaz. Programda yer alan etkinliklerin çevreye açılım göstermesine dikkat eder.
17. Öğrencilerin çalışmalarını, yazacakları günlükle haftalık olarak takip eder. Öğrencileri sonuca ulaşmada yönlendirir.
18. Ürüne yönelik tasarım etkinliğinde öğrencileri, olası kaynakları değerlendirebilme alışkanlığı kazanabilmeleri için artık malzemeler kullanmaya yönlendirir.
19. Öğrencilerin çalışmalarını değerlendirirken tek bir yönteme ya da araca bağlı kalmaz. Programın değerlendirme bölümünde verilen sonuca ve sürece dayalı değerlendirme formlarından etkin şekilde yararlanır. Öğrencilerin kendi kendilerini değerlendirmelerine fırsat verir. Öğrencinin dersteki çalışmalarının tümünü dikkate alarak gelişimlerini ve performanslarını bütüncül şekilde değerlendirir ve geri besleme yapar.
20. Öğrencilerin etkinliklerini sergilemeleri için uygun ortam sağlar.
21. Her öğretim yılı sonunda Teknoloji ve Tasarım dersinde yapılan uygulamaları tanıtmak ve öğrencilerin başarısını velilerle paylaşmak için düzenlenecek “Teknoloji Şenliği”ne tüm öğrencilerin katılımını sağlar. | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| | | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| | | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:42 am | |
| Programda Kullanılacak Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Görüşme (Mülakat): Teknoloji ve Tasarım dersinde öğretmen öğrencilerin anlama düzeylerini değerlendirmek ve çalışmalarına farklı açınımlar sağlamak amacıyla görüşme yapar. Öğrencilerle yapılan görüşmede aşağıda örnek olarak verilen sorulardan yararlanır:
+Bir olayı (konuyu, yöntemi, fikri) değişik yolla açıklayabilir misin? +Bu etkinliği tekrar yapsaydın aynı sonuçları bulur muydun? +Bu etkinliği daha kolay yapmanın başka bir yolu var mı? +Bu konuyla ilgili “gerçek yaşamından” bir örnek verebilir misin?
Gözlem: Teknoloji ve Tasarım dersinde öğretmen öğrencilerin;
+Soru ve önerilere verdikleri cevapları, +Grup çalışmalarına ve tartışmalarına katılımlarını, +Öğretim sürecinde yapılan görevlere gösterdikleri tepkiyi gözlemler.
Öğretmenler gözlem yaptıklarında;
+Ölçütleri koyarken bütün öğrenciler için aynı standartları kullanır. +Her öğrenciyi birkaç kez gözlemler. +Her öğrenciyi değişik durumlarda ve farklı günlerde gözlemler. +Her öğrenciyi değişik özellikler, beceriler ve davranışlara göre değerlendirir. +Yapılan gözlem için yaptığı değerlendirmeleri, mümkün olduğu kadar gözlem anında kaydeder.
Gözlemler, serbest biçimde yapılabileceği gibi gözlenecek ölçütlerin belirlendiği yapılandırılmış gözlem formlarıyla da yapılabilir. Gözlem formları ile gözlem yapmak, öğretmenin öğrencilerin sergilediği davranışları gözden kaçırmasını, unutmasını engellemek bakımından gözlemin geçerliliğine ve güvenirliliğine katkı sağlar. Etkinlikler için yapılandırılmış gözlem formları program kılavuzunda verilmiştir.
Sözlü Sunum: Teknoloji ve Tasarım dersinde öğrencilerin yapacakları sözlü sunumların değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarları ve öz değerlendirme ölçekleri kullanılır. | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:43 am | |
| Performans Değerlendirme Öğrencilerin bireysel farklılıklarını dikkate alarak onların bilgi ve becerilerini eyleme dönüştürmelerini, gerçek yaşama aktarmalarını sağlayacak durum ve ödevler aracılığıyla değerlendirme yapmak biçiminde tanımlanabilir. Performans değerlendirme gözlenebilen bir performans veya somut bir ürünle sonuçlanmaktadır.
Öğretmenler performans değerlendirmeyi, kompleks bilişsel öğrenmeyi gözlemlemek için kullanabileceği gibi akademik alanlardaki (fen bilimleri, matematik, sosyal bilimler gibi) tutumları ve sosyal becerileri gözlemlemek için de kullanabilirler. Öğretmenler performans değerlendirmede oluşturacakları durumlar/verecekleri görevler ile öğrencilerin yaptıkları analizleri, problem çözmelerini, verdikleri kararları, arkadaşları ile iş birliği içinde çalışmalarını, sözel sunumlarını ve bir ürünü oluşturmalarını doğrudan gözlemleyebilir ve onlara not verebilirler (Kubiszyn ve Borich, 2003).
Teknoloji ve Tasarım dersi kapsamında öğrenci performansının değerlendirilmesi öğrenci ürün dosyası kullanılarak yapılacaktır.
Öğrenci Ürün Dosyası (Portfolio): Öğrenci ürün dosyası, kuşak süresince öğrencilerin çalışmalarını, harcadığı çabayı, ürünün tüm gelişim aşamalarını kanıtlarıyla gösteren bir dosyadır. Öğrencinin kuşak içi etkinlikler sırasında yaptığı çalışmalarından beğendiği ve performansını yansıttığına inandıklarını seçmesi sonucunda oluşan öğrenci ürün dosyası, aynı zamanda hem öğretmen hem de öğrenci için bir değerlendirme aracıdır.
Öğrenci ürün dosyasının amacı nedir?
Ürün dosyaları birçok amaç için kullanılabilir (Airasian, 1994). Bunlar;
+Öğrencilerin tipik performanslarının kaydedilmesi ile gelecek yıllarda öğretmenlere veri sağlamak
+Öğrencinin gelişimini kanıtlarla ve daha sağlıklı izlemek
+Ailelere öğrencinin performansını göstermek için örnekler sağlamak ve aileyi öğrencinin eğitimine katmak
+Öğrencinin öz disiplin ve sorumluluk bilincini geliştirmek ve kendi kendini değerlendirme becerisi kazandırmak
+Bir konu alanında iyi bir performans oluştuğunda, öğrencileri bu performans hakkındaki düşüncelerle teşvik etmek, güdülemek
+Öğretim programında gelişmeye ihtiyaç olan alanları belirlemek
+Öğrencileri değerlendirmek | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:43 am | |
| Değerlendirme Formları Öz Değerlendirme: Belli bir konuda bireyin kendi kendisini değerlendirmesidir. Öz değerlendirme öğrencilerin kendilerini keşfetmelerine, güçlü ve zayıf yönlerini tanımalarına yardımcı olur. Ömür boyu kendi performans ve gelişimlerini bağımsız olarak ve gerçekçi şekilde değerlendirmeye yönlendirir. Öğrencilerin bir sonraki adımı tanımlayabilmelerine, kendilerine olan güvenlerini artırmalarına, öğrenme ve değerlendirme sürecine aktif olarak katılmalarına olanak sağlar.
Öğretmen değerlendirme sürecinde öğrencileri dürüst ve açık olarak kendilerini ifade etmeleri konusunda cesaretlendirir. Öğrencilere bu değerlendirmenin, kendi gelişimlerini izlemek ve eksikliklerini gidermek amacıyla yapıldığı açıklanır.
Bu tür değerlendirmenin olumsuz yönleri de vardır. Genellikle kendi performanslarını değerlendirirken yanlılığın varlığı göz ardı edilmemelidir. Başlangıçta kendini değerlendirme, öğrencilerin deneyimsizliği nedeniyle yanılgılara neden olabilir. Yine de öğrenciler daha fazla deneyim kazandıkça aldıkları kararlar daha doğru olacaktır.
Ölçütleri belirlenmiş, yapılandırılmış öz değerlendirme formları ile öz değerlendirmeler yapılabileceği gibi Teknoloji ve Tasarım dersinde proje geliştirme sürecinde tutulacak “günlükler” yardımı ile de öz değerlendirme yapılabilir. Ancak yapılandırılmış formlar yardımı ile değerlendirme yapmak her zaman için ekonomik ve kullanışlıdır. Etkinlikler için kullanılacak öz değerlendirme formları program kılavuzunda verilmiştir.
Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubric): Öğrencinin gerçekleştirdiği bir çalışmaya ilişkin performansını, belirlenen ölçütler bakımından yetersizden yetkine doğru belirleyen puanlama anahtarıdır. Herhangi bir çalışmanın puanlanması için geliştirilmiş ölçütleri içeren bir araçtır.
Amaçlarına Göre Dereceli Puanlama Anahtarı;
Dereceli puanlama anahtarı; “Bütüncül” ve “Analitik” olarak iki grupta incelenebilir. Genel olarak belli bir yetenek, ögelerine ayrılmadan bir bütün olarak puanlanıyorsa bu holistik (bütüncül) puanlama olmaktadır (Haladyna, 1997). Bütüncül dereceli puanlama anahtarı, üründeki veya çalışmadaki nitelikler hakkında genişçe hükümlere dayanmaktadır (Moskal, 2000; 2003).
Analitik puanlama anahtarı; belli bir yeteneği ögelere ayırıp her öge için ayrı bir bütüncül anahtar geliştirmekle oluşturulmaktadır. Analitik anahtarın öğrencilerin eksiklerini tanımaları ve düzeltmeleri açısından faydaları çoktur. Analitik puanlama anahtarları iyi tanımlanmış ve detaylı anahtarlardır (Haladyna, 1997; Moskal, 2000).
Değerlendirme Formlarının Kullanımı
Öğretmen, Teknoloji ve Tasarım dersinde öğrencileri “Ölçme ve Değerlendirme” başlığı altında verilen açıklamaları dikkate alarak değerlendirir.
Teknoloji ve Tasarım dersinde öğrenci başarısını belirlemek üzere “öğrenci ürün dosyası ve gözlem formları” kullanılanılır. Her kuşak için hazırlanan öğrenci ürün dosyaları, “dereceli puanlama anahtarı” ile puana dönüştürülür. Öğrencinin ürün dosyalarından alacağı puanlar ile sınıf içi etkinliklerdeki performansını yansıtan puanlar program kılavuzunda verilen öğretmen not çizelgesine işlenir. Bu çizelge yardımı ile aritmetik ortalamaya dönüştürülen puan, nota çevrilerek öğrenci başarısı belirlenir. Öğrencinin sınıf içi etkinliklerdeki performansını puana dönüştürmek amacı ile “gözlem formları” kullanılabilir. Bir dönem için öğrencinin sınıf içi etkinliklerdeki performansını yansıtan en az bir puan verilir.
Değerlendirmeye temel oluşturacak öğrenme kanıtları öğrencinin her kuşak için ayrı ayrı oluşturduğu öğrenci ürün dosyasında toplanır. Öğrenci kuşak içinde birden fazla yaptığı çalışmalardan kendisinin belirleyeceği en iyi çalışmasını ürün dosyasına koyar. Ürün dosyasında, belirlediği çalışmanın gerçekleştirilmesi sürecinde tuttuğu günlükler, kullandığı başvuru kaynakları, günlüklerine kaydedemediği kanıtlar, öz değerlendirme formları vb. yer alır.
Kuşak içinde yaptığı çalışma sürecinde öğrencilerin gelişimi “Gözlem Formu” ile, ürün dosyasının tüm boyutları ise “Dereceli Puanlama Anahtarı” kullanılarak öğretmen tarafından değerlendirilir. Ayrıca her kuşak sonunda bir ürün ortaya çıktığı için bu ürünün gerçekleştirilmesi sürecinde öğrenci tarafından sergilenen çeşitli becerilerin değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu nedenle dereceli puanlama anahtarlarının öğrencinin sergilediği becerileri değerlendirmek amacıyla kullanılması önerilir.
Öğrenci gözlem formları, öğrencilerin sınıf içi etkinliklerde ve üretime yönelik yapılan çalışmalarda sergiledikleri becerileri tutarlı, güvenilir, geçerli biçimde gözlemlemek amacıyla verilmiştir. Ayrıca öğrencilerin sınıf içi etkinliklerdeki performansınının değerlendirilmesinde de kullanılabilir.
Öz değerlendirme formları, sınıf içinde yapılan etkinlikler sonrasında kullanılabileceği gibi öğrencilerin ürüne yönelik yaptıkları çalışmalarda da kullanılabilir. Bu çalışmalar karşılaştıkları güçlükleri, becerilerdeki üstün yönleri, planlı çalışmadaki eksik yönleri vb. açılardan öğrencinin kendisini değerlendirmesine fırsat verir. Her kuşakta üretime dönük faaliyetler, sınıf içinde anlamlı ve uğraştırıcı etkinliklerle yapıldığı için bu formların kullanılması önerilir. Öz değerlendirme formlarında amaç öğrenciye not vermek değil, öğrenciye geri bildirim sağlamaktır. Grup değerlendirme formları etkinliğin niteliğine göre kullanılır. | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:43 am | |
| | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:43 am | |
| 6. Sınıf Düzen Kuşağı ve Odak NoktasıDüzen kuşağında öğrenciler; +Düşünmeyi öğrenme ve yaşamlarındaki olaylara farklı açılardan bakarak değerlendirme anlayışı geliştirirler. +Doğadan, yaşamdan ve kendinden yola çıkarak; mekan, yüzey, birim, tekrar, ritim, düzen, uyum, bütünlük, topluluk vb. kavramları yapılandırırlar. +Değişkenliği olmayan biçimleri (kare, yuvarlak, çizgi) kullanarak özgün düzenler (tasarım) oluştururlar. +Değişkenliği olmayan biçimlerle oluşturduğu düzende renk, yön ve oran kavramlarını ifade ederler. +Yaratıcılıklarını; gözlem, arama, sorgulama ve denemelerle öğrenme sürecinde geliştirirler. | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| | | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| | | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:44 am | |
| 7. Sınıf Düzen Kuşağı ve Odak NoktasıDüzen kuşağında öğrenciler; +Düşünmeyi öğrenme ve yaşamlarındaki olaylara farklı açılardan bakarak değerlendirme anlayışı geliştirirler. +Doğadan, yaşamdan ve kendinden yola çıkarak; mekan, yüzey, birim, tekrar, ritim, düzen, uyum, bütünlük, topluluk vb. kavramları yapılandırırlar. +Değişkenliği olmayan biçimleri (kare, yuvarlak, çizgi) kullanarak özgün düzenler (tasarım) oluştururlar. +Değişkenliği olmayan biçimlerle oluşturduğu düzende renk, yön ve oran kavramlarını ifade ederler. +Yaratıcılıklarını; gözlem, arama, sorgulama ve denemelerle öğrenme sürecinde geliştirirler | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| | | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| | | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:45 am | |
| 8. Sınıf Düzen Kuşağı ve Odak Noktası Düzen kuşağında öğrenciler;
+Düşünmeyi öğrenme ve yaşamlarındaki olaylara farklı açılardan bakarak değerlendirme anlayışı geliştirirler.
+Doğadan, yaşamdan ve kendinden yola çıkarak; mekan, yüzey, birim, tekrar, ritim, düzen, uyum, bütünlük, topluluk vb. kavramları yapılandırırlar.
+Değişkenliği olmayan biçimleri (kare, yuvarlak, çizgi) kullanarak özgün düzenler (tasarım) oluştururlar.
+Değişkenliği olmayan biçimlerle oluşturduğu düzende renk, yön ve oran kavramlarını ifade ederler.
+Yaratıcılıklarını; gözlem, arama, sorgulama ve denemelerle öğrenme sürecinde geliştirirler. | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| | | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| | | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:45 am | |
| İnovasyon Nedir? İnovasyon Nedir?
En basit tanımıyla inovasyon, farklı, değişik, yeni fikirler geliştirmek ve bunları uygulamaktır. Bu fikirler, daha önce çözülmemiş sorunları çözmek veya daha önce karşılanmayan ihtiyaçlara cevap vermek amacıyla geliştirilebilir. Ya da zaten var olan pek çok ürün ve hizmeti daha güzel, daha kullanışlı, daha çok insanın işine yarayacak hale getirmeyi amaçlayabilir. Bu fikirlerin hayata geçirilmesi ve ortaya ürün, hizmet veya iş yapış yöntemlerinin çıkarılmasıyla ve ardından bu ürün ve hizmetlerin satılmaya veya iş yapış yöntemlerinin uygulanmaya başlanmasıyla inovasyon yapılmış olur.
İnovasyon süreci, bilginin ekonomik ve toplumsal faydaya dönüştürülmesi olarak tanımlanır. Bu nedenle de teknik, ekonomik ve sosyal süreçlerin oluşturduğu bir bütündür. Bireylerde ve toplumda değişime olan istek, yeniliğe açıklık ve girişimcilik ruhuyla özdeşleşen bir kültür gerektirir.
İnovasyon Örnekleri
Bir firma, yıkandığında buruşmayan, dolayısıyla da ütü gerektirmeyen kumaş geliştirip, üretir ve satarsa inovasyon yapmış olur. Başka bir firmanın daha iri, bol ürün veren, hastalıklara dayanıklı domates üretmek için domates tohumlarını geliştirmesi de inovasyondur. Diğer bir firmanın, insan sağlığı için yararlı bir yağ olan Omega 3 içeren yumurtalar üretmesi ve bunları çocukların ilgisini çekecek ve onları yumurta yemeğe özendirecek şekilde güzel paketler içinde satması da bir inovasyondur. Ya da bir hastane, hastalarının tahlil sonuçlarını İnternet’ten görebilmelerini sağlıyorsa, o da inovasyon yapmış olur.
İnovasyon Neden Önemlidir?
Yukarıdaki örneklerde bahsettiğimiz, hasta tahlil sonuçlarını İnternet’ten veren hastane, buruşmayan kumaşı, verimli domates tohumlarını ve Omega 3’lü yumurtaları üretip satan firmalar diğer hastanelere ve firmalara göre rekabet avantajı kazanırlar. Yani bu tür hizmet ve ürünlerin alıcıları ve kullanıcıları, rakip konumdaki diğer hastanelerin ve firmaların yerine bu hastaneyi ve firmaları tercih ederler. Dolayısıyla bu hastane ve firmalar daha çok müşteri çeker; daha çok ürün satar ve daha büyük gelir elde ederler. Böylece daha hızlı büyürler; daha çok insana iş imkanı sağlarlar. Ürünlerini iç pazarda satmakla yetinmeyip ihraç da ederler. Bu da işlerini daha da büyütmeleri ve kendi ülkelerinin kalkınmasına ve gelişmesine büyük katkı sağlamaları anlamına gelir.
Bu nedenle, inovasyon yapan firmaların, hastanelerin, restoranların, marketlerin, otellerin, bankaların...vb. (yani işletmelerin) bulunduğu ülkelerde işsizlik azalır; kişilerin kazançları artar; herkes daha iyi şartlarda yaşamaya başlar. Bir ülkede ne kadar çok inovasyon yapan işletme varsa, o ülkenin insanlarının yaşam kalitesi ve refahı o kadar artar: İnsanlar çok daha iyi şartlarda yaşar; çok daha iyi hizmetlerden yararlanır ve çok daha yüksek gelirler elde ederler. Aynı zamanda ülkenin de rekabet gücü artar. Bunun anlamı ise, o ülkenin diğer ülkelere göre daha güçlü bir konuma yükselmesidir. Hepimizin arzusu ve isteği, herkesin daha iyi şartlarda yaşaması, ülkemizin ve toplumumuzun kalkınıp gelişmesi olduğuna göre, bize bu kapıları açacak anahtar inovasyondur.
Örnek: Finlandiya Başarısını İnovasyona Borçlu
Dünya Ekonomik Forumu’nun yaptığı rekabetçilik araştırmalarına göre son yılların rekabet gücü en yüksek ülkesi Finlandiya.
Ülke, inovasyona yaptığı yatırımla, güçlü bir ekonomi ve yaşam seviyesi yüksek bir toplum yaratmayı başardı. Fin hükümeti, yaklaşık 20 yılı önce inovasyona büyük kaynaklar ayırmaya ve inovasyonu teşvik eden bir ortam yaratmaya başladı. Bu yatırımlar, ekonomik durgunluk dönemlerinde bile azalmadı. 1990’ların başında yaşanan ve işsizliği yüzde 20’lere tırmandıran krizin etkileri de bu sayede hızla atlatıldı. Krizden hemen sonra kapsamlı bir ulusal eğitim ve araştırma programı başlatıldı. Bu programın bir gereği olarak üniversiteler ve şirketler arasında güçlü bir ağ kuruldu. Böylelikle ormancılığa ve tarıma dayanan ekonomi, yerini hızla sanayiye dayalı ekonomiye, ardından da inovasyon ekonomisine bıraktı. 2000’li yıllarda, bilişim teknolojileri sektörü Finlandiya ekonomisinin itici gücü haline geldi.
Bunun yanında, metal ve mühendislik sektörleri ile orman ürünleri sanayiinde de inovasyona dayalı rekabetçilik devlet tarafından desteklenmeye devam etti. Sonuçta, 1985’lerde 10.470 Dolar olan kişi başına düşen milli gelir, 2004’de 29.000 Dolar’a ulaştı. | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:45 am | |
| İnovasyon Türleri Ürün İnovasyonu: Bir işletme tarafından pazara sunulan, elle tutulup gözle görülen nesneler ürün olarak adlandırılır. Bir işletmenin farklı, yeni, değişik bir ürün geliştirmesi ve bunu pazara sunması ürün inovasyonu yapması anlamına gelir. Ancak işletmelerin ürün inovasyonu yapmak için illa ki yeni bir ürün üretmeleri gerekmez. Zaten var olan ürünlerini daha iyi, daha kaliteli, daha üstün özelliklerde yapmak için değiştirir ve farklılaştırırlarsa da ürün inovasyonu yapmış olurlar.
Yukarıdaki örneklerde bahsettiğimiz, kumaş, domates tohumu ve yumurta birer üründür. Bunların, pazardaki diğer kumaşlardan, domates tohumlarından ve yumurtalardan farklı ve değişik olacak şekilde geliştirilip üretilmeleriyle yapılan da ürün inovasyonudur. Yani, buruşmayan kumaş, daha verimli ve hastalıklara dayanıklı domates tohumu ve çekici ambalajlarda satılan Omega 3’lü yumurtalar ayrı ayrı birer ürün inovasyonudur.
Hizmet İnovasyonu: Bir işletme tarafından pazara sunulan, alıcılara sağlanan faydalar hizmet olarak adlandırılır. İşletmeler, hem ürün, hem de hizmet sunabildikleri gibi, sadece ürün veya sadece hizmet sunabilirler. Örneğin, hastaneler ve oteller genellikle sadece hizmet sunarlar. Ama restoranlar hem hizmet hem de ürün de sunarlar (yemekler onların ürünleridir). Bir bilgisayar üreticisi ürün sunar; bilgisayar onun ürünüdür. Ama sattığı bilgisayarı evimize kadar teslim ederse veya daha sonra bunun bakımını ve tamirini yaparsa hizmet sunmuş olur.
Bir işletmenin yeni, farklı ve değişik bir hizmet geliştirip bunu müşterilerine sunması hizmet inovasyonudur. Ürün inovasyonunda olduğu gibi, hizmet inovasyonunda da daha önce sunulmayan bir hizmeti sunmak şart değildir. Zaten sunulmakta olan hizmetleri daha çok müşteri çekecek şekilde değiştirmek ve farklılaştırmak da hizmet inovasyonu yapmak anlamına gelir.
Bir hastanenin hastalarına elden vermekte olduğu tahlil sonuçlarını İnternet’ten veriyor olması bir hizmet inovasyonudur. Böylece, hastalarının işini kolaylaştırmış; tahlil sonuçlarını almak için hastaneye gitme zahmetinden kurtarmış olur. Böyle bir hizmet sunduğu için de, uzak mesafelerde oturan ya da işleri çok yoğun olan hastalar, bu hizmeti sunmayan diğer hastanelere gitmek yerine, o hastaneye gitmeyi tercih ederler.
Pazarlama İnovasyonu: Ürün ve hizmetler pazara sunulmak amacıyla geliştirilir ve üretilir. Ürün ve hizmetlerin daha çok satılması için daha fazla sayıda müşteri çekebiliyor olması gerekir.
Daha fazla müşteri çekebilmek için, ürün ve hizmetlerde farklı, değişik ve yeni tasarımların, ambalajların ve pazarlama yöntemlerinin geliştirilip kullanılması pazarlama inovasyonu olarak adlandırılır. Önceki bölümlerde sözü edilen Omega 3’lü yumurtaları çocukların ilgisini çekecek ve onları yumurta yemeğe özendirecek şekilde değişik paketlerde pazara sunan firma pazarlama inovasyonu yapmış olur.
Pazarlama inovasyonuna başka bir örnek olarak İnternet üzerinden yemek siparişi alıp bu siparişlerin müşterilere ulaştırılmasını verebiliriz. Bu hizmeti veren işletme, Türkiye’nin çeşitli illerinde yaşayan kişilerin o ildeki restoranlardan getirtecekleri yemekleri İnternet üzerinden sipariş etmelerine olanak sağlayabilir. Bu şekilde, örneğin Erzurum’da oturan bir kişi, evine yemek siparişi verecekse bunu işletmenin web sitesi adresini girerek bunu yapabilir. Böylece kendi şehrinde bulunan ve bu siteye kayıt yaptırmış olan restoranlardan istediği yemeği seçip evine getirilmesini sağlayabilir. Yemeklerini bu şekilde satmakta olan restoranlar pazarlama inovasyonu yapmış olurlar ve böylece İnternet’te yer almayan restoranlara göre rekabet avantajı kazanırlar. Bu restoranların yer aldığı İnternet sitesini işleten firma da hizmet inovasyonu yapmış olur. Daha önce kimsenin sunmadığı bir hizmeti sunarak (İnternet’ten yemek sipariş etme hizmeti) gelir elde elder ve işini büyütür.
Organizasyonel İnovasyon: İşletmeler sadece ürün ve hizmetlerini geliştirip farklılaştırarak inovasyon yapmazlar. Bir işletmenin rekabet avantajı yakalayıp bunu koruyabilmesi için çalışma ve iş yapış yöntemlerini geliştirmesi, farklılaştırması ve yenilemesi gerekir. Bu, geliştirme, farklılaştırma ve yenileme faaliyeti organizasyonel inovasyon olarak adlandırılır.
Örneğin bir firmanın Japonlar tarafından 1990’larda geliştirilen “sürekli iyileştirme” (kaizen) yöntemini kullanmaya başlaması bir organizasyonel inovasyondur. Bu yönteme göre, işçiler de dahil olmak üzere bir firmadaki tüm çalışanlar yaptıkları işle ilgili süreçleri iyileştirme konusunda söz sahibidir ve sürekli olarak bu iyileştirme fikirlerine kafa yorarlar. Önerilen iyileştime fikirleri yöneticiler tarafından değerlendirilir ve uygun bulunanlar uygulamaya konulur. Bu yöntem sayesinde başta Japon firmaları olmak üzere, dünya genelinde sektöründe lider pek çok firma en düşük maliyet ve en yüksek kaliteyle üretim yapıp rakiplerinin önüne geçmeyi başarmıştır. Bunun bir sonucu olarak da sürekli büyüyüp istihdam yaratarak ülke ekonomilerine ve toplumlarına büyük faydalar sağlamaktadırlar. | |
| | | Bactry ADMİN
Mesaj Sayısı : 1774 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : Web Dizayn Lakap : Bactry <FONT color=red><B>Dikkat</FONT> :
<center><B><fieldset>Takım : Ruh Hali : <br><FONT color=FFA500><B>Başarı : <FONT color=#00ccff><B>Güçlülük</FO : <FONT color=#008000><B>Aktiflik</FO : <br><FONT color=#ffff33><B>İLETİ : ЯΘCЌΣЯ-* Kayıt tarihi : 16/02/08
| Konu: Geri: Teknoloji ve Tasarım Dersi Perş. Mayıs 15, 2008 5:45 am | |
| İnovasyon Nasıl Yapılır? İşletmelerin rekabet avantajlarını koruyabilmeleri için sürekli olarak inovasyon yapmaları gerekir. Bunun için de ürettikleri ürünleri ve sundukları hizmetleri daha iyi, daha yararlı, daha kaliteli ve daha çekici hale getirmenin; yaptıkları işleri daha iyi, daha etkin ve daha verimli yapmanın yollarını ararlar. Müşterilerin değişen ihtiyaçları, yeni müşteri istekleri, teknolojideki gelişmeler gibi pek çok fırsat onların inovasyon fikirleri geliştirmelerini sağlar.
Örneğin, müşterilerin doğal besinlerle sağlıklı beslenmeye yönelik artan ilgilerini farkeden bir firma “Organik Süt” üretmeye başlayabilir. Organik süt, tamamen doğal ve sağlıklı bir ortamda yetişen ineklerden alınır ve yine doğal ve sağlıklı bir süreçten geçirilerek nakledilip işlenir. Sağlıklı ve doğal beslenmek isteyen müşteriler diğer sütler yerine organik süt üreten işletmenin sütlerini tercih ederler. Dolayısıyla bu işletme, müşterilerin değişen ihtiyaçlarına (sağlıklı beslenme) ve yeni müşteri isteklerine (doğal ürünler kullanma) cevap vermiş; bu fırsatları kullanarak inovasyon yapmış olur.
Teknolojideki gelişmelerle yakalanan inovasyon fırsatlarına güzel bir örnek, yukarıda sözü edilen İnternet üzerinden yemek siparişi alan işletmenin faaliyetleri gösterilebilir. Bilişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeleri iyi takip eden ve insanların daha fazla İnternet kullanıyor olmalarını fırsat bilen işletme, İnternet üzerinden sipariş verilmesini sağlayan siteyi kurarak bu fırsatı daha önce yakalayıp değerlendirmeyi akıl edemeyenlerin önüne geçer.
Yine teknolojik gelişmelerle yapılan bir inovasyon örneği, nanoteknolojiyi kullanan boyalardır. Günümüzde hızla gelişen ve gelecekte hayatımızda büyük farklar yaratacak olan önemli bir teknoloji olan nanoteknoloji, pek çok alanda çok önemli inovasyonlar için fırsat yaratmaktadır. Nanoteknoloji, tekstil, boya, taş, su arıtma, elektronik, sağlık, otomotiv, bilgisayar teknolojisi ve sanayinin tüm kollarında devrim yaratacak nitelikte bir teknolojidir. Nanoteknoloji sayesinde, Amerika ve Uzakdoğu ülkelerinde zor kirlenen kumaşlar, kırılmayan dayanıklı camlar, kolay çizilmeyen otomobiller, buzdolabında bozulmayan ürünler, bakteri üremesini engelleyen ürünler, sıcağı soğuğu geçirmeyen yalıtım malzemeleri, havayı fotosentez yapan nano partikülleri geliştirilmiş ve hayata geçirilmiştir. Ülkemizde de nanoteknolojinin kullanılmasıyla geliştirilen boyalar rakiplerine göre önemli rekabet avantajı kazanmış durumdadır. | |
| | | | Teknoloji ve Tasarım Dersi | |
|
Similar topics | |
|
Similar topics | |
| |
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| | Powered by phpBB ©
© 2007, 2008 Forumzen
Powered ßy como TeaM
forum kurmak | ©phpBB | Bedava yardımlaşma forumu | Suistimalı göstermek | Cookies | Son tartışmalar |
|